Oracle הפכה למפלצת תשתיות AI, אז למה המשקיעים נבהלו?
איך חוזים של 638 מיליארד דולר שלחו את מניית אורקל לצניחה של 10%? כל הפרטים בפנים

חברה ותיקה שנולדה ב-1977 דיווחה אמש על RPO (התחייבויות ביצוע עתידיות שכבר נחתמו בחוזים וטרם הוכרו כהכנסה) של 638 מיליארד דולר, לא 638 מיליון, מיליארד.
זה יותר מהתמ"ג של מדינות שלמות, וה-RPO הזה צמח ב-363% בתוך שנה אחת (!), ובכל זאת, המניה ירדה 10% במסחר המאוחר. אז מה בדיוק קורה כאן עם Oracle?זה יהיה קצת יותר ארוך מהרגיל אבל לגמרי שווה להכיר את הדברים.
לפני שניכנס לדוח שהחברה פרסמה, אני רוצה להתעכב לרגע על אחת הסיבות שבגללן המניה נחלשה בחודשים האחרונים, למרות שהפעילות העסקית המשיכה להתחזק.
חברת Oracle תופסת כ-10% מתעודת הסל IGV, ולכן כשה-IGV יורד, Oracle יורדת איתו.
זה קרה בגל הירידות שראינו בסקטור התוכנה בעקבות ההודעות על יכולות Agentic AI, כשאנשים שמעו שסוכן AI יכול לכתוב קוד ולנהל פרויקטים שלמים, הם מכרו מניות תוכנה. ו-Oracle ירדה איתן.
אבל כשנכנסים לעומק, האיום הזה כמעט ולא רלוונטי לחברה.
הלקוחות שלה הם ארגונים גדולים מאוד שחותמים חוזי תשתית AI של מיליארדי דולרים, ממשלות, חברות Fortune 500, גופים שמביאים GPU משלהם ל-OCI.
ארגון שמחויב לחוזה של מאות מיליוני דולרים עם Oracle לא יבטל אותו כי Claude Code קיים.
ההפך, ה-Agentic AI מגדיל את הצורך בתשתיות ענן, ו-OCI היא אחת מהן.
לעומת זאת, חברות שפונות לעסקים קטנים ובינוניים, כמו HubSpot, הן שחשופות אמיתית לאיום הזה, שכן עסק קטן שמשלם כמה מאות דולרים בחודש על CRM (מערכת ניהול קשרי לקוחות) עשוי להחליט שסוכן AI פשוט יבנה לו את הפתרון. זו בדיוק הדינמיקה שראינו בסייבר לפני כמה חודשים, ונראה לי שאני לא צריך להזכיר לכם את העלייה שתחום הסייבר ביצע אחרי שהבינו שכל העניין עם אנתרופיק דווקא מגביר את הביקוש לחברות האלה.
אגב, כל זה ועוד דברים נוספים חשובים כתבתי לכם בתזה המורחבת על סקטור התוכנה שהעליתי לכם ברעיונות השקעה לפני 3 ימים.
ועכשיו נתייחס לדוח, ה-OCI, (תשתית הענן של החברה), הפכה לשחקנית מרכזית במרוץ ה-AI, והסיבה לכך פשוטה.
כאשר חברות הבינה המלאכותית הגדולות בעולם חיפשו קיבולת GPU, יחידות עיבוד גרפי שמשמשות לאימון מודלים, בהיקפים של מיליארדי דולרים, הן פנו גם ל-Oracle, ולא רק ל-AWS של אמזון או ל-Azure של מיקרוסופט.
החברה בנתה תשתית שמצליחה לפעול בעלויות נמוכות יותר ובביצועי רשת גבוהים יותר מהמתחרות, ומי שעקב אחרי הקמת מרכזי הנתונים בטקסס, ניו מקסיקו ומישיגן בשנה האחרונה מבין היטב למה.
הכנסות הענן עמדו ב-Q4 FY26 על 9.9 מיליארד דולר, 52% מסך ההכנסות, עם צמיחה של 47% שנה על שנה. בתוך זה, Cloud Infrastructure (תשתית כשירות), הגיעה ל-5.8 מיליארד דולר וצמחה ב-93%, והכנסות ה-CPU וה-GPU בלבד צמחו ב-119% לרמה של 4.8 מיליארד דולר ברבעון הזה בלבד.
תחום ה- Cloud Applications, כלומר SaaS, הוסיפה 4.1 מיליארד דולר, צמיחה של 10%, עם Fusion Back-Office ב-1.5 מיליארד דולר, NetSuite ב-1.1 מיליארד דולר ו-Industry/Oracle Health ב-1.2 מיליארד דולר.
הכנסות Multi-Cloud Database, צמחו ב-404% שנה על שנה, ולפי דברי החברה זה העסק הצומח ביותר שהיה לה אי פעם.
בסך הכול, הכנסות Oracle ב-Q4 הגיעו ל-19.2 מיליארד דולר, עלייה של 21%, ובשנת הכספים המלאה FY26 הן הגיעו ל-67.4 מיליארד דולר, עלייה של 17%.
בתמונה ניתן לראות את מנועי הצמיחה המרכזיים של Oracle ברבעון האחרון, כאשר תשתיות הענן, ה-CPU וה-GPU ממשיכים לצמוח בקצבים חריגים ומובילים את עיקר ההתרחבות של פעילות הענן.
ה-RPO, הוא המדד שכולם מסתכלים עליו עכשיו, 638 מיליארד דולר, עלייה של 363% שנה על שנה, ותוספת של 85 מיליארד דולר ברבעון הזה לבדו.
ה-CFO הילארי מקסון אמרה בשיחת המשקיעים כי רמת ה-RPO חסרת התקדים הזו מספקת נראות יוצאת דופן לצמיחת ההכנסות העתידית של החברה, אבל מה שמעניין אפילו יותר הוא האופן שבו ה-RPO הזה גדל.
רוב הגידול ב-Q3 וב-Q4 הגיע מחוזי AI בהיקפים עצומים, שבהם הלקוח קנה את ה-GPU מראש או הביא את ה-GPU שלו ל-Oracle. החלק שמגיע מ-Bring-Your-Own-Hardware ומתשלום מראש עומד כיום על 75 מיליארד דולר.
זה נתון חשוב, כי הוא מפחית משמעותית את הצורך של Oracle לגייס הון עצמי כדי לבנות מרכזי נתונים. במילים אחרות, הלקוחות מממנים חלק מהתשתית בעצמם.
בנוסף, ה-CEO קליי מגוירק ציין שברבעון הזה לבדו נחתמו חוזי תשתית AI בשווי 67 מיליארד דולר.
ברבעון הרביעי של FY26 דיווחה Oracle על EPS מתואם של 2.11 דולר, מעל הציפיות שעמדו על 2.03 דולר, וכשמסתכלים קדימה החברה צופה ל-8.05 דולר בשנת הכספים המלאה FY27.
הכנסות הענן עמדו ב-Q4 FY26 על 9.9 מיליארד דולר, 52% מסך ההכנסות, עם צמיחה של 47% שנה על שנה.
בתוך זה, Cloud Infrastructure (תשתית כשירות), הגיעה ל-5.8 מיליארד דולר וצמחה ב-93%, והכנסות ה-CPU וה-GPU בלבד צמחו ב-119% לרמה של 4.8 מיליארד דולר ברבעון הזה בלבד.
תחום ה-Cloud Applications, (תוכנה כשירות - SaaS), הוסיפה 4.1 מיליארד דולר, צמיחה של 10%, עם Fusion Back-Office ב-1.5 מיליארד דולר.
בסך הכול, הכנסות Oracle ב-Q4 הגיעו ל-19.2 מיליארד דולר, עלייה של 21%, ובשנת הכספים המלאה FY26 הן הגיעו ל-67.4 מיליארד דולר, עלייה של 17%.
כשמסתכלים על ההכנסות הרבעוניות של Oracle לאורך השנים האחרונות, הגרף שצירפתי מראה עלייה כמעט רציפה ללא ירידות משמעותיות, עם צמיחה כוללת של 78.8% מאז 2021 וקצב צמיחה שנתי מצרפי של 9.7%.
זה עוד לפני שמחשבים את האצת הענן וה-AI שהחלה לבוא לידי ביטוי בצורה חדה רק בשנה האחרונה.
אז למה המניה ירדה 10% על דוח ששבר שיאים?
כי בשיחת המשקיעים הילארי מקסון, ה-CFO של החברה שב-FY27 החברה מתכננת לגייס כ-40 מיליארד דולר בשוקי ההון, בשילוב של חוב והנפקת מניות.
ב-FY26 החברה גייסה 43 מיליארד דולר בחוב ועוד 5 מיליארד דולר במניות, ה-Capex, עמד על 55.7 מיליארד דולר ב-FY26, לעומת 21.2 מיליארד דולר ב-FY25.
קצב ה-Net Cash Outlay, כלומר הוצאת המזומנים נטו לרכישת תשתיות, הגיע ל-48 מיליארד דולר ב-FY26 וצפוי לקפוץ ל-70 מיליארד דולר ב-FY27.
בנוסף, ה-Free Cash Flow, כלומר תזרים המזומנים החופשי, היה שלילי ב-23.7 מיליארד דולר לשנה.
כלומר, כל הנתונים האלה מראים ש-Oracle שורפת מזומנים בקצב מואץ כדי לבנות את הקיבולת שהלקוחות מבקשים.
לכן כשמסתכלים על הגיוס הנוסף, מבינים שהוא מדלל מניות ומגדיל חוב, ולכן השוק ראה את המספר 40 ונבהל.
אם התשתיות שנבנות עכשיו אכן יתממשו בחוזים ובהכנסות, הגיוס הזה יכול להתברר כהשקעה נכונה. אם יהיו עיכובים בבנייה, בביקוש או בגביית ה-RPO, הלחץ הפיננסי עלול להכביד.
לסיכום, כשאני חושב על Oracle של 2026 לעומת Oracle של 2019, משהו אמיתי השתנה כאן, זו לא חברה שפשוט הדביקה AI לאתר השיווק שלה.
תחום ה-OCI הצליח למשוך ביקוש שה-hyperscalers, לא הצליחו לספק, ואת ה-RPO של 638 מיליארד דולר אי אפשר להמציא.
השאלה הנשאלת היא לא האם הביקוש אמיתי, את זה אנחנו מבינים בבירור שהוא אמיתי, קיים וגדל מיום ליום, השאלה היא האם Oracle תצליח לבנות את התשתית מהר מספיק, לתרגם את ה-RPO הזה להכנסות בפועל, ולספק את שיעור התשואה על ההון המושקע שהיא הבטיחה, (מעל 20%) כי להבטיח 638 מיליארד דולר זה דבר אחד, לממש אותו זה עסק אחר לגמרי.